Spännande händelser hos oss och i bilbranschen!
Här hittar du ett urval av spännande branschnyheter, intressanta och personliga krönikor samt senaste nytt om våra uppdrag.
Trevlig läsning!
Årets bil i Europa 2025 - Nya eldrivna Renault 5
10 jan. 2025
Nu har Car of the Year-utmärkelsen för 2025 presenterats.
I år har Europas motorjournalister gett flest poäng till nya Renault 5 som är en eldriven småbil med fokus på pris och design.
Nya Renault 5 lanseras i Sverige under 2025 med ett beräknat pris på under 300 000 kronor.
Modellen kommer erbjudas med två batteripack. Det lilla är på 40 kWh och räckvidd på 312 km enligt körcykeln WLTP medan det större är på 52 kWh och beräknad räckvidd på 412 km enligt WLTP.
Stort grattis till utmärkelsen från oss på Folgore Mobility!
Dyrare leasingkostnad för finansiell leasing
12 dec 2024
Enligt tidigare praxis så har företagen som leasar bilar på finansiell leasing haft möjlighet att lyfta halva momsen på leasingkostnaden. Denna möjlighet tas nu bort, vilket innebär att leasingkostnaden ökar med 125 kr per månad för varje 1000-lapp.
Exempel:
Tidigare leasingkostnad på 4000 kr/mån innebär en ökning till 4500 kr/månad. Eller totalt 18 000 kr på 36-månadersperiod.
Bilar finansierade via operationell leasing påverkas inte.
Företag som har möjlighet att lyfta hela momsen (t.ex. trafikskolor, begravningsbyråer) kommer även i fortsättningen att kunna lyfta moms.
Vinnaren av Hållbar tjänstebil 2025
16 sep 2024
Fredagen den 13 september genomfördes en seminariedag i Älmhult med fokus på hållbara transporter.
Under dagen diskuterade olika organisationer, företag och politiker val av bilmodeller, olika bränsleslag samt intressanta elbilsutbildningar. Det pratades både om personbilar och lastbilar.
Under dagen presenterade Miljöfordon Sverige och Gröna Mobilister vinnaren av tävligen "Hållbar tjänstebil 2025".
Priset gick till Renault Scenic E-Tech!
Gröna Mobilister presenterade även 7 finalister av tävlingen "Miljöbästa Bil 2025".
Finalisterna valdes av 24 bilmodeller som klarade första gallringen och är: Tesla Model 3, Renault Megane, Renault Scenic, Cupra Born/VW ID3, Volvo EX30, Hyundai Ioniq 5, och MG 4.
Vinnaren av Miljöbästa bil 2025 presenteras i slutet av oktober.
Volvo får en jätteorder på 300 eldrivna lastbilar
23 aug 2024
Det globala transportföretaget DSV satsar stort på omställning av sin fordonsflotta och planerar att införskaffa närmare 2000 eldrivna lastbilar till år 2030.
Tillsammans med Volvo Lastvagnar har DSV och dess underleverantörer kommit överens om att rulla ut 300 ellastbilar med nollutsläpp i DSV:s verksamheter i Europa, som en del av företagets plan. Med dessa lastbilar kommer DSV ha en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa.
Läs hela pressmeddelandet från Volvo Trucks här.
Strafftullar för elbilar tillverkade i Kina
13 juni 2024
Från den 4 juli planerar EU att införa höjda tullavgifter för eldrivna bilar som tillverkas i Kina.
Anledningen bakom beslutet är att EU påstår att kinesiska staten låter landets biltillverkare konkurrera på orättvisa villkor i Europa genom att subventionera de elbilarna som de säljer här.
Hur stort påslaget blir varierar mellan fordonstillverkare och beror bland annat på om tillverkaren har varit villig att samarbeta i undersökningen av subventionerna.
Straffavgiften är utöver den vanliga tullavgiften på 10% och här kommer några exempel:
BYD: 10 + 38,1% = 17,4%
Geely: 10 + 20% = 30% (T.ex.Volvo EX30, Polestar och Zeekr)
SAIC: 10 + 38,1% = 48,1% (T.ex. MG)
Tillverkare som samarbetade: 10 + 21% = 31%
Tillverkade som inte samarbetade: 10 + 38,1% = 48,1%
Det är inte bara kinesiska bilmärken som drabbas utan även andra tillverkare som exempelvis BMW, Mini, Tesla med flera som har sin tillverkning i Kina.
Hur stora strafftullar blir för dessa är ännu inte klart men de bör ingå i kategorin tillverkare som valt att samarbeta i undersökningen.
Tullavgiften baseras på importörens/generalagentens inköpspris samt fraktkostnad och än har inga höjda kundpriser rapporterats.
Flera europeiska tillverkare samt branschorganisationer har kritiserat beslutet eftersom man oroar sig dels för ökade sanktioner från kinesiskt håll, dels att det innebär en inbromsad omställning av Europas fordonsflotta på grund minskad konkurrens som kommer leda till ökade fordonspriser för slutkonsumenter.
Endast el- och biogasbilar i centrala Stockholm
7 maj 2024
Den 31 december 2024 införs miljözon klass 3 i ett område i centrala Stockholm, innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen.
Reglerna för vilka fordon som tillåts i miljözon klass 3 regleras i trafikförordningen och är samma i hela Sverige, vilket innebär att förbudet kan implementeras i fler svenska städer framöver.
Vad gäller för miljözon klass 3?
För personbilar gäller följande
För lätta lastbilar och lätta bussar gäller följande
För tunga lastbilar och tunga bussar gäller följande
Personbilar och lätta lastbilar som är laddhybrider, samtliga etanolbilar och bilar som drivs exempelvis med HVO kommer inte tillåtas i miljözon klass 3.
Utryckningsfordon, motorcyklar, fordon med parkeringstillstånd för rörelsehindrade och fordon som ägs av försvarsmakten är undantagna.
Mer information finns på Stockholms Stads webbsida.
Vi kan självklart hjälpa till med val av fordon och jämförelsekalkyler med vår tjänst Smart bilval.
Skrotningspremie vid köp av ny eller begagnad elbil
3 maj 2024
Nu har Regeringen presenterat detaljerna kring nya skrotningspremien som privatpersoner kan söka i samband med köp av en elbil.
Premien är på 10 000 kr och gäller från 15 augusti 2024 och hela 2025 eller så länge pengarna räcker.
För att ta del av premien skall bilen som skrotas vara minst 15 år gammal, vara registrerad i trafik och vara besiktigad.
Premien söks i efterhand hos Boverket och tillfaller elbilsköparen om nya bilen registreras på samma person som ägde den skrotade bilen.
Regeringen har avsatt 250 miljoner kr för 2024 och 250 miljoner kronor för 2025 vilket innebär att totalt 50 000 elbilar kan vara berättigade en skrotningspremie.
premien gäller endast bilar som köps eller leasas av en privatperson.
Mer detaljerad information finns här.
Skärpta miljökrav för statliga myndigheters bilar
17 apr. 2024
Regeringen har fattat beslut om nya miljökrav för statliga myndigheters bilar och bilresor.
Kraven gäller vid köp eller leasing av personbilar och lätta lastbilar samt vid upphandling av bilhyra och taxiresor och första skärpningen införs redan 1 juli 2024.
Då får bilarna släppa ut maximalt 50g CO2/km, vilket innebär att endast elbilar, vissa laddhybrider och biogasbilar tillåts.
Från 1 januari 2026 är det bara bilar med 0 g CO2/km och biogasbilar som tillåts. Godkännandet för biogasbilar tas bort 1 januari 2030.
De skärpta kraven gäller dock inte alla verksamheter. Till exempel utryckningsfordon, Polismyndighetens, Tullverkets och försvarsmaktens fordon undantas från kravet.
Allt fler pickuper med fossiloberoende drivmedel
8 apr. 2024
Utbudet av pickuper (transportbilar med flak) är inte så omfattande längre i Sverige men flertalet modeller som trots allt finns på marknaden går att beställa med ett fossiloberoende drivmedelsalternativ.
Nedan listar vi några några exempel som erbjuds idag:
Isuzu D-max - Finns att beställa som biogas/diesel med ett så kallat dual fuel-teknik som innebär att bilen drar ca 50% gas och 50% diesel eller HVO.
Bilen klassas som biogasbil, har en fordonsskatt på ca 1300:- per år och får köras i samtliga miljözoner.
D-max kommer även med eldrift under 2025.
Både den gasdrivna och den eldrivna versionen har dragvikt på 3500 kg.
Pris enkelhytt från 394 800:- ex moms, dubbelhytt från 409 900:- ex moms.
KGM Musso Grand - Den sydkoreanska tillverkaren erbjuder också en pickup som drivs av biogas/diesel med dual fuel-teknik och kostar från 469 900:- ex moms. Då får man en riktigt bra utrustad bil med dubbelhytt.
Dragvikten är på 3000 kg.
Maxus T90 EV - Är en eldriven pickup som drivs på bakhjulen och har en beräknad räckvidd på upp till 330 km enligt WLTP. Dragvikten är endast 1000 kg.
Pris från 529 900:- ex moms.
Ford F-150 Lightning - Denna säljs officiellt inte i Europa men sidoimporteras av Exclusive Cars.
Bilen är eldriven och har en räckvidd på antingen 37 eller 52 mil, beroende på batteripack samt har dragvikt på 3500 kg.
Pris från ca 1,6 miljoner kronor.
RAM 1500 - Här har vi en klassisk och fläskig amerikansk pickup som erbjuds med etanolkonvertering (E85)
Bilen drivs med 5,7 liters V8 och fordonsskatten är från ca 2800 kr per år. Under 2025 kommer även en eldriven version.
Pris från 599 900:- ex moms.
Samtliga bilar klassas som lätta lastbilar och har möjlighet ta del av den nya klimatpremien på upp till 50 000:- som kan sökas av företag och offentliga organisationer.
Övriga pickuper som erbjuds på den svenska marknaden (april 2024) men som inte finns för närvarande med något fossiloberoende alternativ är till exempel Ford Ranger, Toyota Hilux och VW Amarok.
Funderar du på att byta bilar i ditt företag?
Vi hjälper dig att ta fram ett smartare alternativ som gynnar både plånboken och miljön.
84% av elbilsägare är nöjda med sitt bilval
27 mar. 2024
I en undersökning som företaget Norstat genomförde på uppdrag av Tibber framkommer det att majoriteten (84%) av elbilsägare är nöjda med sin elbil.
I undersökningen som genomfördes mellan den 22 januari 2024 och 5 februari 2024 intervjuades 1 000 elbilsägare.
16% elbilsägare som faktiskt ångrar sitt köp anger följande skäl:
- Elbilens verkliga räckvidd (34%)
- Svårt att hitta laddplats (11%)
- För dyrt att ladda (7%)
- För krångligt att ladda (5%)
Undersökningen visar också att 6 av 10 elbilsägare blivit mer medvetna om sin elkonsumtion efter elbilsköpet.
Att så stor andel elbilsägare är nöjda med sitt val är positivt och ett bevis på att elbilen är ett bra alternativ för de flesta redan idag, men vi på Folgore Mobility anser att anledningarna som anges av de som ångrar sitt köp skall tas på allvar.
Ett effektivt sätt att motverka problemen är exempelvis ökad kunskap samt informationsinsatser hos både bilsäljare och elbilsförare.
På Folgore Mobility har vi flera utbildningar inom ämnet och som kan anpassas för både bilsäljare och elbilsförare.
Sveriges billigaste elbil nu beställningsbar
25 mar. 2024
Nya Citroën ë-C3 finns nu för beställning från 299 990 kr inkl. moms och med beräknad leverans till sommaren.
För det priset får man en elbil med ett batteri på 44 kWh och beräknad räckvidd på 320 km enligt WLTP.
Bilen är framhjulsdriven, utrustad med en elmotor på 113 hk och ingår i det så kallade B-segmentet som bland annat Toyota Yaris, Dacia Sandero och Renault Zoe ingår i.
Vi på Folgore Mobility har gjort en TCO-jämförelse mellan Sveriges billigaste elbil, Citroën ë-C3 och Sveriges billigaste bensinbil med automatväxellåda, Dacia Sandero.
Dyrare bensin och diesel med nytt EU-direktiv
13 mar. 2024
Ett nytt EU-direktiv gällande utsläppshandelssystem (ETS-2) beräknas att införas år 2027 i Sverige.
Systemet innebär att exempelvis bilister, åkerier och andra sektorer kommer att få betala utsläppsavgifter som läggs ovanpå bränslepriserna och pengarna ska gå till en gemensam klimatfond inom EU.
"Under perioden 2026–2029 föreslås en mjukstart där priset för utsläpp skulle utgöra en dryg krona per liter, enligt Naturvårdsverkets bedömning, för att fram till 2040 skruvas åt betydligt i syfte att få oss att köra mindre bil och på så sätt minska utsläppen." - skriver M Sverige i sitt pressmeddelande.
Vi på Folgore Mobility kan hjälpa ditt företag att undvika ökade drivmedelskostnader genom omställning av din fordonsflotta till eldrift eller andra fossiloberoende drivmedelsalternativ.
Totalvikt på 4,25 ton med vanligt B-körkort för eldrivna transportbilar inom kort
4 mar. 2024
Europaparlamentet har tagit beslutet om att gå vidare med beslutsprocessen för en utökning av körkortsbehörigheten från dagens 3,5 till 4,25 ton för vanligt B-körkort.
Den utökade gränsnivån kommer gälla endast eldrivna transportbilar och beslutet inom EU väntas ske under juni 2024. Anledningen till beslutet är att eldrivna transportbilar kämpar med att lastkapaciteten påverkas av tunga batterier, vilket innebär att räckvidden blir lidande.
Utökning av totalvikten till 4,25 ton möjliggör större batterier och därmed en längre räckvidd på el.
Bild: Iveco e-Daily
Krav på kortbetalning för nya publika laddstationer
27 feb. 2024
Nu är det klart att publika laddstationer som installeras inom EU efter 13 april 2024 skall ha möjlighet till kortbetalning utan krav på registrering.
Från 1 januari 2027 skärps kravet och kommer att omfatta samtliga publika laddstationer inom EU.
Tack vare den nya EU-förordningen kommer betalningen för laddning att underlättas, vilket upplevs idag som krångligt och som ett hinder i den fortsatta omställningen av fordonsflottan.
Årets bil i Europa 2024 - Nya eldrivna Renault Scenic E-Tech
26 feb. 2024
Nu har Car of the Year-utmärkelsen för 2024 presenterats.
I år har Europas motorjournalister gett flest poäng till nya Renault Scenic E-Tech. En eldriven crossover som lanseras just nu på den svenska marknaden.
Nya Scenic E-Tech kostar från 464 900:- med ett batteri på 60 kWh och har en beräknad räckvidd på ca 42 mil. Scenic E-Tech erbjuds även med ett större batteri på 87 kWh som ger en räckvidd på ca 62 mil enligt WLTP-körcykeln. Lanseringspriset med stora batteriet är från 549 900:-
Stort grattis till utmärkelsen från oss på Folgore Mobility!
242 företag verksamma inom fordonsbranschen finns på "svarta listan""
20 feb. 2024
Företag som inte följer Almänna reklamationsnämndens beslut (ARN) hamnar på Råd & Röns svarta lista. En lista som inte är speciellt smickrande för företagen och agerar som en varning till konsumenter.
På Råd & Röns lista från 20 februari 2024 återfinns totalt 707 företag varav hela 242 st (ca 34%) är kopplade till fordonsbranschen. Där hittar vi bland annat bilverkstäder, försäljninganläggningar av begagnde bilar samt nya bilar.
Att så stor andel företag på svarta listan har koppling till fordonsbranschen är beklagligt och påvisar bara att det krävs ännu mer kunskapshöjande och kvalitetssäkrande insatser inom branschen för att vända den negativa trenden.
Vi på Folgore vill bidra i arbetet och vända trenden, därför erbjuder vi en unik utbildning som lyfter både dagens och morgondagens bilsäljare till ny nivå.
Ökad efterfrågan av dieselbilar är ett perfekt tillfälle att ställa om till eldrift
19 feb. 2024
Under de senaste veckorna har det rapporterats om ökad efterfrågan för begagnade dieselbilar. Den främsta orsaken anses vara sänkt skatt på diesel.
Vi på Folgore förutspår att den skattesänkningen kommer att ätas upp inom några månader av framför allt ökade råoljepriser samt en osäkerhet på energimarknaden som främst kommer bero på konflikten i Ukraina och det minskade ekonomiska stödet från USA.
Eftersom dieselbilarna är för närvarande högt eftertraktade innebär det även att inbytespriserna ökar, därför är tiden mogen för dig som kör dieselbil att byta in den mot exempelvis en ny elbil.
Dessutom finns det många bra kampanjer och korta leveranstider på flertalet elbilar vilket betyder att en eldriven bil kommer med stor sannolikhet att ha lägre totalkostnad.
Gör som aktiemarknaden. Sälj när priset är högt, köp när det är billigt.
Vi kan självklart hjälpa dig och ditt företag att välja rätt fossiloberoende bil och ta fram nuvarande samt kommande totalkostnadsberäkning!
Volvos nya lastbil är anpassad till eldrift från grunden
9 feb. 2024
Nya Volvo FM Low Entry är den första lastbilen från Volvo som är helt utvecklat med eldrift i fokus.
Modellen är anpassad för stadsnära transporter och har en hytt med lågt insteg och plant golv för att underlätta chaufförens i och urstigning. Den låga sittpositionen innebär även god sikt som underlättar mönövreringen i trånga utrymmen.
Volvo FM Low Entry kommer med flera axelkombinationer samt längder och drivlinan består av en elmotor på 330 kW (449 hk), och ett batteripack på 360 kWh.
Räckvidden beräknas upp till 200 km och laddprestanda är upp till 250 kW DC samt upp till 43 kW AC.
Säljstart inom kort och leveranser beräknas ske innan sommaren 2024.
Etiopien är första landet i världen att förbjuda import av fossilbilar
8 feb. 2024
Som första landet i världen väljer Etiopien att förbjuda allt import av bilar med förbränningsmotorer och samtidigt utökas arbetet med utbyggnaden av laddinfrastruktur.
Med beslutet vill man minska landets oljeberoende, motverka ökade kostnader gällande import av bensin och diesel samt utöka den pågående satsningen på grön omställning.
Klimatbonus för lätta transportbilar
2 feb. 2024
Regeringen inför ny klimatbonus som riktar sig till eldrivna lätta transportbilar för att underlätta omställningen till fossiloberoende transporter även i den sektorn.
Av lätta transportbilar som registrerades under 2023 var endast 19,8% eldrivna.
Bonusen presenteras i sin helhet den 13 februari 2024 och kommer innebära att lätta transportbilar med eldrift blir berrättigade en bonus på upp till 50 000 kronor. Ett belopp som kommer succesivt att trappas ner för att i slutet av 2025 fasas ut helt.
Energimyndigheten kommer ansvara för utbetalning och just nu arbetar man för fullt för att färdigställa information, webbplats samt rutiner för ansökning och utbetalning.
Det går att tanka eller ladda förnybart i Sveriges alla kommuner
31 jan. 2024
Tillgången till de flesta alternativa drivmedel har blivit bättre de två senaste åren. Utbyggnaden av snabbladdningen går snabbast i Norrbotten och Västerbotten. I tio kommuner finns nu fler snabbladdningsstationer än bensinmackar, däribland Stockholm.
Det visar Gröna Mobilisters och Miljöfordon Sveriges granskning av infrastrukturen på lokal och regional nivå.
Du kan ta del av hela pressmeddelandet från
Miljöfordon Sverige här.
KONTAKTA OSS FÖR MER INFORMATION ELLER SYNPUNKTER!
Copyright © 2025 Folgore Mobility